Büyük veri (Big Data), istesek de istemesek de artık pazarlama ve reklam çalışmalarının önemli bir bölümünü oluşturuyor. İnternet üzerindeki veri ve bilgi transferinin her gün artması ve bu bilgilerin de saklanıyor olması, reklam verenler için yeni fırsatlar ortaya çıkartıyor.
İnternet reklamlarından iyi bir geri dönüş alabilmek için, iyi bir hedefleme yapmak oldukça önemli. Bu hedeflemeyi mümkün olan en iyi şekilde yapabilmek için de büyük veriden yararlanmak gerekiyor.
Bilmeyenler için kısaca büyük verinin ne olduğundan bahsedelim. Wikipediada tanımı şöyle yapılmıştır: Büyük veri; toplumsal medya paylaşımları, ağ günlükleri ,bloglar, fotoğraf, video, log dosyaları vb. gibi değişik kaynaklardan toparlanan tüm verinin, anlamlı ve işlenebilir biçime dönüştürülmüş biçimine denir.
Büyük veri, geleneksel olarak toplanan veriden katbekat daha fazla olduğu için işlenmesi ve analiz edilmesi daha zordur. Ancak bu veriyi kullanan firmalar, müşterilerini ve hedef kitlelerini daha iyi tanıma fırsatı buldukları için, yaptıkları pazarlama ve reklam çalışmalarından daha iyi geri dönüşler elde ederler.
İnternet reklamları için büyük veriye nasıl erişebilirsiniz?
Facebook, Instagram, Twitter ve Adwords reklamlarınızda kullanabileceğiniz büyük veriler zaten size bu mecralar tarafından sunulmaktadır. Bu nedenle reklam hedeflemeleri tarafında sizin ekstra bir işlem yapmanıza gerek kalmıyor.
Ancak burada sizin daha önceden yapmanız gereken bazı işlemler olduğunu da söylemeliyiz. Bu mecralar kendi verilerini sizinle paylaşıyor olsalar da, sizi bu verileri kullanmadan önce kendi hedef kitle araştırmanızı yapmalısınız. Siz reklam vereceğiniz hedef kitleyi ne kadar iyi tanırsanız, bu kitlenin ihtiyaçlarını ne kadar iyi bilirseniz, bu mecraların size sunduğu büyük veriyi o kadar iyi kullanabilirsiniz.
İnternet reklamlarında büyük veriden nasıl yararlanabilirsiniz?
Şimdi tek tek sosyal ağlar üzerinden, büyük veri kullanımını ele alalım.
Facebook & Instagram
Facebook ve Instagramı beraber yazmamızın nedeni, Instagram reklamlarınızı da Facebook Power Editor üzerinden, Facebookun reklam hedefleme seçenekleriyle veriyor olmanız. Bu nedenle tek bir başlık altında bu adımları ele alacağız.
Facebookun, reklam verenlere sunduğu büyük veri Demografik yapı ve Davranış seçeneklerinin altında bulunuyor. Reklam modelini seçip, reklam kampanyanızı oluştururken, Facebook size detaylı hedefleme şeklinde bir ayar sunmakta. Bu seçeneğe tıkladığınızda, artık Facebookun sizin için sunduğu büyük veriden yararlanabilirsiniz.
Burada kullanıcılarınızın demografik bilgilerinin yanı sıra kullanıcı davranışlarına yönelik bilgiler de sunuyor. Yukarıdaki görseldeki seçeneklere tıklayarak birçok farklı kategoriye ulaşabilir ve sizin için en uygun olan hedefleme seçeneklerine ulaşabilirsiniz.
Twitter da, Facebook gibi hedefleme seçeneklerine sahip ve reklamlarınızda bu hedefleme seçeneklerini kullanabilirsiniz. Twitter üzerinden reklam modelinizi seçtikten sonra, birçok farklı hedefleme yönteminden yararlanabiliyorsunuz.
Anahtar kelime, kullanıcı davranışları, ilgi alanları ve TV hedeflemeleri gibi seçenekler, size çok geniş çapta kategoriler sunmakta.
Buradaki kategoriler üzerinden, dilerseniz Twitter kullanıcılarının sabah kahvaltıda yedikleri ürünlerin markalarına kadar bir hedefleme yaparak, eriştiğiniz kitleyi detaylandırabilirsiniz.
Adwords
Google Adwords reklamlarında da geniş çaplı hedeflemeler yapmak mümkün. Bu hedeflemelere ulaşmak için In-market ve Affinity Audiences seçeneklerini kullanmanız gerekiyor.
Bu seçenekler üzerinden birçok farklı kategoriye, sektöre ve ilgi alanına ulaşabilirsiniz. Bu kategoriler üzerinden hedeflemelerinizi detaylandırmak ve kullanıcı sayısı bazında daraltmak, reklamlarınızın performansını ciddi ölçü de artıcaktır.
Kendi hedef kitlenizi ne kadar iyi tanırsanız, onların ihtiyacına göre reklam hedeflemeleri yapabilirsiniz. Böylelikle reklamınızla etkileşime geçmecek olan kişilere reklamınızı göstererek, boşu boşuna reklam bütçenizi de harcamamış olursunuz.
Sonuç olarak küçük ya da orta ölçekli bir şirket olsanız dahi büyük veriden yararlanabilirsiniz. Bu alanda kendi çalışmalarınızı yaparak site üzerinde de geliştirmeler yapabilirsiniz. Ancak her durumda, E-ticarette daha iyi sonuçlara ulaşabilmek için büyük veriden yararlanmanız gerekecektir. Bu nedenle de bunu göz ardı etmemeniz, yaptığınız çalışmalardan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacaktır.